HTML

Gerincre vágva

Gerincre vágjuk a könyveket, a régieket meg a maiakat, darabokra bontjuk őket, beleszagolunk, kiragadjuk a legjobb részeket, a jókat egekbe emeljük, a rosszakkal kíméletlenül leszámolunk. Egyet nem érteni szabad.

Goldenblog 2013

Kontakt

gerincrevagva@yahoo.com

Már az előszobában toporog

Dashiell Hammett: A tizedik nyom

Facebook

Friss topikok

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Mrs. Capote: @don piano: én sem, de nálunk soha senki nem használta a közért kifejezést. de akkor már ezt is tu... (2013.07.07. 19:31) Az amerikai fiú

Utolsó kommentek

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • fűzfavirág: Fordította Uram Tamás. Ha már minden más adatot megadsz :( A fordítók egyre inkább megszokják, hog... (2013.08.27. 13:40) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Utolsó 20

Címkék

aba könyvkiadó (1) abraham verghese (1) abrakadabra kiadó (1) agave (7) akadémiai kiadó (1) alexandra kiadó (1) amerikai (2) andy mulligan (1) angol nyelvű irodalom (3) animus (1) anita amirrezvani (1) antikvárium (4) athenaeum (6) balla d. károly (1) bán mór (1) bán zsófia (1) baráth katalin (1) barna dávid (1) bartos erika (1) bemutató (1) bencs tünde (1) benedek szabolcs (3) berg judit (1) bestof (1) beszámoló (1) blog (2) bookline (1) book and walk (1) budapest (1) cartaphilus (1) christopher andersen (1) clara royer (1) clara sánchez (1) colum mccann (1) cormac mccarthy (2) csabai lászló (1) csányi vilmos (1) csepregi jános (1) cserna szabó andrás (3) darida benedek (1) darvasi lászló (2) dashiell hammett (2) dave eggers (1) davide enia (1) díj (1) don winslow (1) dupla (2) ekönyv (1) elizabeth bard (1) előzetes (41) emylia hall (1) erdős istván (1) erin morgenstern (1) esterházy péter (1) Európa (1) európa (11) évforduló (1) e l james (1) fehér béla (2) film (2) finy petra (1) foci (1) franz kafka (1) gabo kiadó (1) gabriela adamesteanu (1) gasztronómia (2) geopen (11) georges simenon (1) george orwell (1) goldenblog (3) gold book (1) grecsó krisztián (2) gyerekkönyvek (12) halász margit (1) halász péter (1) hanif kureishi (1) hard-boiled (4) henning mankell (1) horror (1) ifjúsági (5) irvin d. yalom (3) isabel wolff (1) jaffa (1) james m. cain (1) janne teller (1) jean-jacques sempé (1) jill tomlinson (1) joanna bator (1) jodie picoult (1) Joe Hill (1) johanna adorján (1) john king (1) jonas jonasson (1) jo nesbø (1) juan pablo villalobos (1) julia franck (1) julie orringer (1) kalligram (4) kálmán gábor (1) karen thompson walker (1) katarina mazetti (2) katarzyna miller (1) kazuo ishiguro (2) kendare blake (1) ken kesey (1) kepes andrás (1) kerékgyártó istván (2) keresztesi józsef (1) kína (1) kondor vilmos (2) könyv (1) könyvfesztivál (1) könyvtár (1) kőrösi zoltán (1) kosztolányi dezső (1) kováts judit (1) krimi (12) libri (13) libri kiadó (6) lionel shriver (1) ljudmila ulickaja (4) m-érték kiadó (1) magvető (27) marilynne robinson (1) marina lewycka (2) máté angi (1) máté gábor (1) mats strandberg (1) michael kumpfmüller (1) moldova györgy (1) monika pawluczuk (1) móra könyvkiadó (1) müller rolf (1) murakami haruki (1) murakami rjú (1) muriel barbery (1) nick hornby (1) nicole krauss (1) noir (1) noran libro (1) nyár (1) olvasás (1) pagony (3) pallavicini zita (1) park könyvkiadó (16) parti nagy lajos (1) patrick ness (1) pavol rankov (1) per petterson (1) peter hessler (1) philip roth (1) pontozás (1) raymond chandler (1) rebecca skloot (1) recenzió (1) rené goscinny (1) robert l. brent (1) romain gary (1) rory clements (1) rubin szilárd (2) sanoma (3) sara b. elfgren (1) saul bellow (1) scolar (3) scolar kiadó (2) senko karuza (1) sík kiadó (1) siobhan dowd (1) skandináv (2) sofi oksanen (1) spiró györgy (1) steve crawford (1) stian hole (1) szabó magda (1) szécsi noémi (4) színház (1) tandori dezső (1) tarján vilmos (1) timothy snyder (1) török andrás (1) történelem (5) tótfalusi istván (2) tóth krisztina (2) tóth olga (1) trux béla (1) ulpius ház (6) umberto eco (1) vajda miklós (1) vanora bennett (1) vida istván kornél (1) virginie despentes (1) vivandra (1) willa cather (1) wolfgang herrndorf (1) xxi. század kiadó (1) zdenek miler (1) zene (1) zsolt ágnes (1) Címkefelhő

Best of 2012 - Az én kedvenc könyveim

Mrs. Capote 2012.12.29. 10:00

Ahogy a posztok között böngészve végigpörgettem az elmúlt tizenkét hónap termését, meg kellett állapítanom, hogy nagyon erős volt az idei év is. Csupa-csupa jó könyv jelent meg, ami önmagában is jó hír, az meg már az én bajom, hogy ilyenkor óhatatlanul is az eszembe jut, hogy mennyi olyan klassz könyv van, ami most sem került a kezeim közé.

2012 év vége2_2.jpgAz év vége azonban nagyon jó alkalom az összegzésre (mert ugye, mikor, ha nem most), ezért talán érdemes felidézni, hogy melyek voltak azok a könyvek, amelyek valamilyen okból igazán maradandóak, kiemelkedőek, vagy egyszerűen csak szerethetőek voltak. A válogatásba csak olyan könyvek kerültek, amelyek 2012-es kiadásúak, így, fájdalom, de nem került be például egyik nagy kedvencem, és idei felfedezettem, John Banville egyik könyve sem (de azért persze becsempészem, itt és itt olvashattok róla).

No, vágjunk bele.

Többször elmondtam talán, de nekem az utolsó hónapok igazán nagy kedvence Romain Gary A virradat ígérete című önéletrajzi ihletésű kötete volt, amely egyszerre facsarta a szívet, és nevettette meg az olvasót, és vallott úgy az anyai szeretet mázsás terheiről, ahogy talán még senki. Nálam mindenképp ez a 2012-es favorit. Nagyon magával ragadó volt még Abraham Verghesétől a Könnyek kapuja, amely egyszerre mágikus, és mégis nagyon emberi történetet mesél el.

Azután itt van a másik nagy kedvencem, Fehér Béla, aki idén a Kossuthkifliben zöld delizsánszra ültette olvasóit, és a szabadságharcát vívó Magyarország hátországába kalauzolta el őket. Ha már magyar szerző, és ha már kedvenc, akkor meg kell említeni Kerékgyártó István Rükvercét, amelyre mindenképp megérte ilyen sokat várni (hogy a kötetből készült színdarab milyen lett, azt egyelőre nem tudni, január végén elmesélem, a jegyem már megvan rá).

Idén sok olyan kötet volt, melyek szerzői sötét lónak számítottak Magyarországon, a kiadók is kisebb-nagyobb kockázatot vállaltak velük, mégis rászolgáltak a bizalomra. Ilyen volt például a szigetlakó Senko Karuza, a százéveseket futtató Jonas Jonasson, vagy Wolfgang Herrndorf, akinek Csikk című regénye szerintem méltatlanul kevés figyelmet kapott itthon. Az ifjúsági regények közül mindenképp rászolgált még a körülötte csapott hírverésre A Kör, és számomra nagyon kellemes meglepetés volt a Csodák kora című disztópikus ifjúsági regény is.
2012 év vége5.jpg
Azután persze itt voltak a már jól bejáratott nevek, így megjelent Kondor Vilmos Budapest-sorozatának utolsó, ötödik kötete, amely a ciklus egyik legjobbja is egyben, vagy Baráth Katalin A borostyán hárfa című regénye, amely a címet leszámítva szintén remekbe szabott kis darab lett. Idén debütált a magyar piacon Katarina Mazetti, egyből két könyvvel is, ezek közül nekem inkább a második maradt emlékezetes. Rory Clements sem számít ismeretlennek a hazai pályán, Bosszúálló című regényét pedig igazán lehetett szeretni.

Az idei felsorolásból vétek lenne kihagyni Umberto Eco A prágai temetőjét: a maestro ismét felsőfokon mesél, és még attól sem riad vissza, hogy egy roppant ellenszenves, utálatos figurát tegyen meg főhősének. Megint másért emlékezetes Bán Zsófia Amikor még csak az állatok éltek című kötete – ha erre a könyvre gondolok, leginkább képek villannak be, és nem is tudom nagyon máshogy megfogalmazni, mint hogy nagyon erősen vizuális könyv az övé.

Nagy kedvencem volt még az idén Joe Hill Szarvak című kötete, amely teljesen hihetővé tette a hihetetlent, és rendkívül szórakoztatónak (egyben elgondolkodtatónak) találtam Hanif Kureishi A kültelki Buddha című regényét. Nem volt tökéletes, mégis élénken emlékszem Rubin Szilárd Aprószentek című posztumusz kötetére, amelyet több évtizedig formálgatott a szerző, befejezni azonban soha nem tudott. És szintén nagyon erős darab volt Kováts Judittól a Megtagadva, egy igazi tabudöntögető könyv, amely az oral history legjobb hagyományait felelevenítve hozott felszínre egy darabkát az elhallgatott közös múltból.

2012 év vége6.jpgNem mai darab a Száll a kakukk fészkére, az Európa azonban az idén mégis újra kiadta, így mindenképpen helye van a legjobbak között. Önmagában a 2012-es kiadás persze nem lenne elég, ennél sokkal többet nyom a latban, hogy Ken Kesey kevéssel is nagyon sokat tud mondani a kiszolgáltatottságról, a hatalommal való visszaélésről és az emberi méltóság megőrzéséről, és ez pont elég, hogy felkerüljön a listára.

A végére egy olyan könyvet hagytam, ami se nem regény, se nem útikönyv, mégis szuper történetek tucatjait tárja elénk, bárhol is üssük fel. Ez Török András Budapest könyve, amely még azoknak is nagyon sok apró titkot és felfedeznivalót tartogat erről a városról, akik már hosszú-hosszú évek óta benne élnek.

Ez az én listám, de kíváncsi vagyok a ti kedvenceitekre is. Ezért arra biztatnálak titeket, írjátok meg kommentben, mi volt az a könyv, amely 2012-ben elvarázsolt, megnevetettet vagy megríkatott titeket? Mi a ti kedvenc 2012-es könyvetek?

Címkék: bestof

14 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincrevagva.blog.hu/api/trackback/id/tr924985824

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

búkfaló bill · http://www.bukfalo.blogspot.com 2012.12.29. 19:41:46

Ez számomra a ponyva éve lett.
A legnagyobb élményt Joseph Hellertől az Isten tudja újraolvasása jelentette, valamint Andrea Camilleri krimijeinek, és a The Walking Dead képregények felfedezése.
bukfalo.blogspot.hu/p/olvasonaplo-2012.html

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.29. 21:01:56

@búkfaló bill: a wd képregények bitang jók tényleg!

Ken Follet megfagyott világának nagyon örültem, bár nem olyan jó, mint az első kötet, de még így is hihetetlenül olvasmányos.

nem tudom mennyire ciki Follet-tet olvasni.

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.29. 21:58:57

@doggfather: nem hiszem, hogy az lenne. bár nekem nagy lemaradásom van vele szemben, de nem hiszem, hogy sokkal rosszabbul írna, mint régen. vagy?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.30. 08:41:15

@Mrs. Capote: nem, semmivel se rosszabb, én mindig kedveltem, de valahogy mindig úgy éreztem, hogy "ciki" írónak számít.

Ahogy Coelho-ról is azt érezni.

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.30. 11:26:27

@doggfather: Coelho szerintem teljesen más kategória, a világból ki lehetne kergetni vele...

Zsül83 2012.12.30. 11:29:23

Mo Jen, Szeszföld volt az év nagyon pozitív meglepetése (H. Müller nyilatkozatai miatt kicsit szkeptikus voltam). Egy faluban mindenki a szeszfőzdében dolgozik, és mindenki alkoholista. Aztán elterjed a pletyka, hogy gyerekeket esznek, és aztán kiderül, hogy ez igaz is. Mert persze érkezik egy nyomozó, de akárhol megfordul, minden dolog elintézési módja, hogy isznak, és őt is mindig leitatják. Magyarul még nem jelent meg, talán jövőre.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.30. 13:10:26

@Mrs. Capote: persze, hogy más kategória, nem is gondoltam, hogy egy, csak mindkettejüknél azt érzem, hogy "ciki" őket olvasni ahogy írtam is.

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.30. 14:01:21

@doggfather: rosszul fogalmaztam, nálam más kategória. attól még Coelhót viszik, mint a cukrot, de én képtelen vagyok olvasni...
Follettnél soha nem éreztem az, hogy ciki lenne, szerintem íróként/emberként is elég jó arc lehet. pár éve ment valamelyik csatornán A katedrális filmváltozata, abban például fel is bukkant valami kis szerepben :)

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.30. 14:06:34

@Zsül83: megkérdezhetem, hogy milyen nyelven olvastad? Mo Jennél én azon voltam meglepve, hogy eddig még semmi, de semmi sem jelent meg tőle magyarul. azt gondoltam volna, hogy aki csak kicsit is szóba kerül Nobel-esélyesként, arra már előzetesen lecsapnak a kiadók. de úgy látszik, mégsem.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.30. 15:09:45

@Mrs. Capote: én nagyon szeretem ahogy ír, nem kell meggyőzni, hogy "kúl a csávó". :D

Zsül83 2012.12.30. 15:32:03

@Mrs. Capote: Én sem magamtól kaptam rá, írtam róla egy elég hosszú értekezést. Angolul olvastam, de beszéltem a fordítójával, közölt is a regényből a literán, az Európa gondolkodik a megjelentetésén. Nyilván nem itt kell megtárgyalni a nemzetközi vonatkozásokat, de politikai, ideológiai okai is vannak, miért nem gondolják azt a kiadók, hogy megéri ezt itthon összehozni. Pedig aki szereti mondjuk Örkény világát (itthon pedig sokan szeretik), azoknak nagyon tetszene. Ja, és ha ifjúsági irodalom, Patrick Ness Szólít a szörny c. könyve (Szabó T. Anna fordítása) felnőttként is megrendítő, szívfacsaró, gyönyörű történet. A grafika pedig..., nem is tudom, hogyan lehetne a legjobban kifejezni. Őrületes.

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.30. 15:51:51

@Zsül83: a Ness-könyvet nemrég fedeztem fel magamnak, még nem olvastam, de már felkerült a kívánságlistámra...

búkfaló bill · http://www.bukfalo.blogspot.com 2012.12.30. 16:02:58

@doggfather: valóban bitang jók! :)

A Camilleri krimik is, Montalbano nyomoz, és eszik, hisztis, nagy a szíve és az igazságérzete, és eszik, és eszik..
Romain Gary könyvét már beszereztem, az Előttem az élet óta szerettem volna tőle még valamit elolvasni.
A Kossuthkifli kiváló mágikus realista mű (a lelkek kismadarak!), nem is beszélve Baráth Kati könyveiről.

Mrs. Capote · http://gerincrevagva.blog.hu/ 2012.12.30. 16:08:41

@búkfaló bill: az Előttem az élet már itt van a polcomon, de még nem olvastam, viszont Camillerit nem ismertem, köszi a tippet!! :)
süti beállítások módosítása