HTML

Gerincre vágva

Gerincre vágjuk a könyveket, a régieket meg a maiakat, darabokra bontjuk őket, beleszagolunk, kiragadjuk a legjobb részeket, a jókat egekbe emeljük, a rosszakkal kíméletlenül leszámolunk. Egyet nem érteni szabad.

Goldenblog 2013

Kontakt

gerincrevagva@yahoo.com

Már az előszobában toporog

Dashiell Hammett: A tizedik nyom

Facebook

Friss topikok

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Mrs. Capote: @don piano: én sem, de nálunk soha senki nem használta a közért kifejezést. de akkor már ezt is tu... (2013.07.07. 19:31) Az amerikai fiú

Utolsó kommentek

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • fűzfavirág: Fordította Uram Tamás. Ha már minden más adatot megadsz :( A fordítók egyre inkább megszokják, hog... (2013.08.27. 13:40) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Utolsó 20

Címkék

aba könyvkiadó (1) abraham verghese (1) abrakadabra kiadó (1) agave (7) akadémiai kiadó (1) alexandra kiadó (1) amerikai (2) andy mulligan (1) angol nyelvű irodalom (3) animus (1) anita amirrezvani (1) antikvárium (4) athenaeum (6) balla d. károly (1) bán mór (1) bán zsófia (1) baráth katalin (1) barna dávid (1) bartos erika (1) bemutató (1) bencs tünde (1) benedek szabolcs (3) berg judit (1) bestof (1) beszámoló (1) blog (2) bookline (1) book and walk (1) budapest (1) cartaphilus (1) christopher andersen (1) clara royer (1) clara sánchez (1) colum mccann (1) cormac mccarthy (2) csabai lászló (1) csányi vilmos (1) csepregi jános (1) cserna szabó andrás (3) darida benedek (1) darvasi lászló (2) dashiell hammett (2) dave eggers (1) davide enia (1) díj (1) don winslow (1) dupla (2) ekönyv (1) elizabeth bard (1) előzetes (41) emylia hall (1) erdős istván (1) erin morgenstern (1) esterházy péter (1) európa (11) Európa (1) évforduló (1) e l james (1) fehér béla (2) film (2) finy petra (1) foci (1) franz kafka (1) gabo kiadó (1) gabriela adamesteanu (1) gasztronómia (2) geopen (11) georges simenon (1) george orwell (1) goldenblog (3) gold book (1) grecsó krisztián (2) gyerekkönyvek (12) halász margit (1) halász péter (1) hanif kureishi (1) hard-boiled (4) henning mankell (1) horror (1) ifjúsági (5) irvin d. yalom (3) isabel wolff (1) jaffa (1) james m. cain (1) janne teller (1) jean-jacques sempé (1) jill tomlinson (1) joanna bator (1) jodie picoult (1) Joe Hill (1) johanna adorján (1) john king (1) jonas jonasson (1) jo nesbø (1) juan pablo villalobos (1) julia franck (1) julie orringer (1) kalligram (4) kálmán gábor (1) karen thompson walker (1) katarina mazetti (2) katarzyna miller (1) kazuo ishiguro (2) kendare blake (1) ken kesey (1) kepes andrás (1) kerékgyártó istván (2) keresztesi józsef (1) kína (1) kondor vilmos (2) könyv (1) könyvfesztivál (1) könyvtár (1) kőrösi zoltán (1) kosztolányi dezső (1) kováts judit (1) krimi (12) libri (13) libri kiadó (6) lionel shriver (1) ljudmila ulickaja (4) m-érték kiadó (1) magvető (27) marilynne robinson (1) marina lewycka (2) máté angi (1) máté gábor (1) mats strandberg (1) michael kumpfmüller (1) moldova györgy (1) monika pawluczuk (1) móra könyvkiadó (1) müller rolf (1) murakami haruki (1) murakami rjú (1) muriel barbery (1) nick hornby (1) nicole krauss (1) noir (1) noran libro (1) nyár (1) olvasás (1) pagony (3) pallavicini zita (1) park könyvkiadó (16) parti nagy lajos (1) patrick ness (1) pavol rankov (1) per petterson (1) peter hessler (1) philip roth (1) pontozás (1) raymond chandler (1) rebecca skloot (1) recenzió (1) rené goscinny (1) robert l. brent (1) romain gary (1) rory clements (1) rubin szilárd (2) sanoma (3) sara b. elfgren (1) saul bellow (1) scolar (3) scolar kiadó (2) senko karuza (1) sík kiadó (1) siobhan dowd (1) skandináv (2) sofi oksanen (1) spiró györgy (1) steve crawford (1) stian hole (1) szabó magda (1) szécsi noémi (4) színház (1) tandori dezső (1) tarján vilmos (1) timothy snyder (1) török andrás (1) történelem (5) tótfalusi istván (2) tóth krisztina (2) tóth olga (1) trux béla (1) ulpius ház (6) umberto eco (1) vajda miklós (1) vanora bennett (1) vida istván kornél (1) virginie despentes (1) vivandra (1) willa cather (1) wolfgang herrndorf (1) xxi. század kiadó (1) zdenek miler (1) zene (1) zsolt ágnes (1) Címkefelhő

Rükverc a Katonában

Mrs. Capote 2013.01.25. 10:00

Az életünk egy szatyor, erős, vastag falú, melybe néha véletlenszerűen, néha tudatosan dobáljuk bele a dolgainkat, de ha nem vigyázunk, könnyen elszakad, és hiába gondoljuk, hogy szorosan markoljuk, kipotyog belőle minden apró kacat. A Kerékgyártó-féle Rükverc színpadi megálmodóinak is valami ilyesmi járhatott a fejében, a darab ugyanis, melyet csütörtökön játszottak először a Katonában, egy óriási szatyorban játszódik. Nagybevásárlást végző háziasszonyok és a kukák között tébláboló guberálók kezében látni ilyet, meg most, a Kamra színpadán.


Vidra Zsolt történetének egyediségét nem maga a végkifejlet adja (a regényről bővebben itt), hanem a keret. A címnek megfelelően ugyanis visszafelé haladunk az időben (élefazssiv knudalah za nebődi), lépésről lépésre lépegetünk vissza mi is, és lehetünk tanúi az idős és ezerszer megalázott Vidra megifjodásának. A ráncok felszívódnak, a mákos borosta lepereg, és mondanám, hogy visszatér belé a remény, de a kamasz Vidra még akkor sem hiszi el, hogy ő egyszer sikeres és gazdag lehet, amikor a saját anyja vonja a keblére, és emlékezteti az áldásra, melyet atyja, az örökké pénzes bulikról álmodó öreg Vidra mormolt el annak idején felette.


Máté Gábor, a darab rendezője az MTI-nek azt mondta: ha nincs a társulatban a Bán-színészpáros, akkor nem születik meg az előadás. Apát és fiát ugyanis Bán János, és fia, Bán Bálint keltik életre (mondjuk, az érdekelne, mit érez ilyenkor a színész-apa, kiért, miért izgul jobban, mint ahogy azt is szívesen meghallgatnám, milyen érzésekkel ül be az író színpadra állított műve első nyilvános előadására).


Az életre kelt pontos kifejezés. Bán János ugyanis nem játszik, hanem arra a bő két órára konkrétan Vidra Zsolttá válik. Én legalábbis teljességgel elhiszem neki. Meggyötört, kisemmizett lúzer, aki parancsra eszi a kutyatápot, életének egy bizonyos pontján azonban mégis elhiszi, hogy másokhoz hasonlóan ő is megfoghatja az isten lábát. De ahogy a feleségét alakító Pelsőczy Réka mondta: Vidra akkor volt utoljára boldog, miután a feleségét rajtakapta a hentessel, majd elzavarta az asszonyt, és az üres lakásban elégedetten végignyúlt az ágyon.


Villanásokból áll össze Vidra élete, a külső szemlélő számára időnként talán banális élethelyzetekből (vonatút, a megtalált toll esete), melyek – mi már tudjuk – valahogy mind egyfajta végkifejlet felé mutatnak. Negatív jellemfejlődés tanúi vagyunk, már ha van ilyen, a kiégett, reménytelen alakok szeme az idő visszaforgatásával egyre fényesebb lesz, hiszen benne él a lehetőség: ebből a gyerekből még akármi is lehet.


A színészek mindegyike több szerepet is játszik: Kovács Lehel például a falusi alkoholistától a smasszeren át a nagy bizniszt szállító bennfentes jogászig több alak bőrébe is bújhat. De ugyanez igaz a többiekre is, például a nagyon erős színpadi jelenléttel bíró Pálmai Annára, vagy Dankó Istvánra, aki emlékezetesen hozza a béna kisembert kijátszó ügyvéd figuráját (is).

rükv.jpg

A jelmezek stilizáltak (a színészek pólóin csak az adott figura neve szerepel), ami az idősíkok váltakozása miatt mindenképpen nézőbarát döntésnek tűnik. De jelzésértékűek az erőszakos és a szexjelenetek is, Vidra verésénél például egy műanyaghordót, majd egy vizes kannát kongatnak a szereplők. A pergő párbeszédek, a dinamikus narratív betoldások néha kevés szóval is képbe helyezik a nézőt (ebben a folyamatban szintén sokat segítenek a régi tévé- és rádióműsorok szignáljai, ugyanakkor azt gondolom, hogy a Szomszédok vagy A Guldenburgok öröksége lassan generációs választóvonallá válik).

Nem egy finomkodó darab a Rükverc (bár a kor sem az, amelyben játszódik), Vidra pedig kimondottan trágár figura, egy jellemgyenge, ostobenkó alak, mégsem lehet nem együtt érezni vele.

rükv2.jpg

A darabnak nyilván még ki kell forrnia magát, mindent összevetve mégis újszerű, a figyelmet megragadó és tartósan fenntartó megoldásokkal operál a Rükverc. A magam részéről a vonatos és a torokgyíkos jelenetet kicsit feszesebbre vettem volna, de, azt gondolom, Radnai Annamária dramaturg a maximumot kihozta Kerékgyártó történetéből. Akinek állítólag annyira megjött az alkotói étvágya, hogy saját állítása szerint írt egy darabot, emellett pedig – nyilatkozta az MTI-nek – jelenleg ötödik regényén dolgozik.

A fotók innen, innen, innen és innen vannak.

Címkék: színház kerékgyártó istván

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincrevagva.blog.hu/api/trackback/id/tr405042605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása