HTML

Gerincre vágva

Gerincre vágjuk a könyveket, a régieket meg a maiakat, darabokra bontjuk őket, beleszagolunk, kiragadjuk a legjobb részeket, a jókat egekbe emeljük, a rosszakkal kíméletlenül leszámolunk. Egyet nem érteni szabad.

Goldenblog 2013

Kontakt

gerincrevagva@yahoo.com

Már az előszobában toporog

Dashiell Hammett: A tizedik nyom

Facebook

Friss topikok

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Mrs. Capote: @don piano: én sem, de nálunk soha senki nem használta a közért kifejezést. de akkor már ezt is tu... (2013.07.07. 19:31) Az amerikai fiú

Utolsó kommentek

  • Erzsébet Fazakas: Hogy miért áradoznak egyes kritikusok erről a könyvről,csak gyanítom.. .Ez az "ifjúsági regénynek"... (2016.09.11. 19:19) Csikk
  • Fermentátor: @Snappy Ogre: Bocs, de én úgy tudom, ha nem műbélbe, hanem valódiba töltik a kolbászt, akkor azt v... (2015.06.06. 13:06) Ironikus etológia
  • Mrs. Capote: @fűzfavirág: jogos, sok igazság van abban, amit írsz. az adott részlet egyébként nem feltétlenül a... (2013.08.27. 16:04) A postás mindig kétszer csenget
  • fűzfavirág: Fordította Uram Tamás. Ha már minden más adatot megadsz :( A fordítók egyre inkább megszokják, hog... (2013.08.27. 13:40) A postás mindig kétszer csenget
  • Pável: ússz nagyokat! (2013.08.02. 10:11) Nyaralni megy a GV blog!
  • Utolsó 20

Címkék

aba könyvkiadó (1) abraham verghese (1) abrakadabra kiadó (1) agave (7) akadémiai kiadó (1) alexandra kiadó (1) amerikai (2) andy mulligan (1) angol nyelvű irodalom (3) animus (1) anita amirrezvani (1) antikvárium (4) athenaeum (6) balla d. károly (1) bán mór (1) bán zsófia (1) baráth katalin (1) barna dávid (1) bartos erika (1) bemutató (1) bencs tünde (1) benedek szabolcs (3) berg judit (1) bestof (1) beszámoló (1) blog (2) bookline (1) book and walk (1) budapest (1) cartaphilus (1) christopher andersen (1) clara royer (1) clara sánchez (1) colum mccann (1) cormac mccarthy (2) csabai lászló (1) csányi vilmos (1) csepregi jános (1) cserna szabó andrás (3) darida benedek (1) darvasi lászló (2) dashiell hammett (2) dave eggers (1) davide enia (1) díj (1) don winslow (1) dupla (2) ekönyv (1) elizabeth bard (1) előzetes (41) emylia hall (1) erdős istván (1) erin morgenstern (1) esterházy péter (1) Európa (1) európa (11) évforduló (1) e l james (1) fehér béla (2) film (2) finy petra (1) foci (1) franz kafka (1) gabo kiadó (1) gabriela adamesteanu (1) gasztronómia (2) geopen (11) georges simenon (1) george orwell (1) goldenblog (3) gold book (1) grecsó krisztián (2) gyerekkönyvek (12) halász margit (1) halász péter (1) hanif kureishi (1) hard-boiled (4) henning mankell (1) horror (1) ifjúsági (5) irvin d. yalom (3) isabel wolff (1) jaffa (1) james m. cain (1) janne teller (1) jean-jacques sempé (1) jill tomlinson (1) joanna bator (1) jodie picoult (1) Joe Hill (1) johanna adorján (1) john king (1) jonas jonasson (1) jo nesbø (1) juan pablo villalobos (1) julia franck (1) julie orringer (1) kalligram (4) kálmán gábor (1) karen thompson walker (1) katarina mazetti (2) katarzyna miller (1) kazuo ishiguro (2) kendare blake (1) ken kesey (1) kepes andrás (1) kerékgyártó istván (2) keresztesi józsef (1) kína (1) kondor vilmos (2) könyv (1) könyvfesztivál (1) könyvtár (1) kőrösi zoltán (1) kosztolányi dezső (1) kováts judit (1) krimi (12) libri (13) libri kiadó (6) lionel shriver (1) ljudmila ulickaja (4) m-érték kiadó (1) magvető (27) marilynne robinson (1) marina lewycka (2) máté angi (1) máté gábor (1) mats strandberg (1) michael kumpfmüller (1) moldova györgy (1) monika pawluczuk (1) móra könyvkiadó (1) müller rolf (1) murakami haruki (1) murakami rjú (1) muriel barbery (1) nick hornby (1) nicole krauss (1) noir (1) noran libro (1) nyár (1) olvasás (1) pagony (3) pallavicini zita (1) park könyvkiadó (16) parti nagy lajos (1) patrick ness (1) pavol rankov (1) per petterson (1) peter hessler (1) philip roth (1) pontozás (1) raymond chandler (1) rebecca skloot (1) recenzió (1) rené goscinny (1) robert l. brent (1) romain gary (1) rory clements (1) rubin szilárd (2) sanoma (3) sara b. elfgren (1) saul bellow (1) scolar (3) scolar kiadó (2) senko karuza (1) sík kiadó (1) siobhan dowd (1) skandináv (2) sofi oksanen (1) spiró györgy (1) steve crawford (1) stian hole (1) szabó magda (1) szécsi noémi (4) színház (1) tandori dezső (1) tarján vilmos (1) timothy snyder (1) török andrás (1) történelem (5) tótfalusi istván (2) tóth krisztina (2) tóth olga (1) trux béla (1) ulpius ház (6) umberto eco (1) vajda miklós (1) vanora bennett (1) vida istván kornél (1) virginie despentes (1) vivandra (1) willa cather (1) wolfgang herrndorf (1) xxi. század kiadó (1) zdenek miler (1) zene (1) zsolt ágnes (1) Címkefelhő

Állatfarm

Mrs. Capote 2012.03.14. 15:05

Nem tudom, ki hogy van vele, de néha olyan érzésem van, hogy A Klasszikus (így, nagy a, nagy ká) az, amelyre bár mindenki előszeretettel hivatkozik, de valójában senki sem olvasta. Vagy legalábbis jó régen ahhoz, hogy valóban részletekbe menően fel tudja eleveníteni az adott mű vagy a mű szerzőjének mondandóját.

Sokszor az a benyomásom, hogy George Orwell is közéjük tartozik. Egy időben nagyon fain dolog volt az 1984-et idézgetni, kontextualizálni, sőt, megénekelni, az ős-valóságsók betörésével pedig már az utolsó hülyegyerek is vehemensen nagytestvérezett, de soha nem éreztem azt, hogy Orwell könyveit úgy igazán széles körben olvasták volna.

Pedig az Eric Arthur Blair néven született szerzőnek már az élete is annyira érdekes és fordulatokban gazdag, kezdve a szerény kezdetektől a burmai szolgálaton át egészen a spanyol polgárháborúban való részvételéig. Ez utóbbi több szempontból is igazi fordulópont volt az életében: anti-sztálinizmusa ekkor rögzült igazán (Barcelonából elsősorban nem is a francoisták, hanem sokkal inkább a keményvonalas kommunisták miatt kellett idő előtt távoznia), és ekkor szerezte azt a sebesülést is, amely azután korai halálához vezetett.

Orwellnak a teljes írói munkássága figyelemreméltó, nem mintha kizárólag jó könyveket írt volna, sőt. A Csavargóként Párizsban, Londonban vagy a Légszomj sem rengette, rengeti meg a világot, mégsem lehet elmenni mellettük szó nélkül, már csak azért sem, mert a később már jól ismert motívumok már a korai regényekben is fel-felbukkannak.

Meggyőződésem egyébként, hogy ha az általa írt műveket – képletesen – egymás mellé raknánk, akkor egy gyönyörű ív bontakozna ki: mintha minden egy irányba mutatna, mintha minden arra lökte volna a szerzőt, hogy megírja élete két nagy könyvét, az Állatfarmot és az 1984-et. (Ez utóbbit ráadásul úgy, hogy egyre súlyosbodó betegsége miatt már versenyt futott az idővel.) És akkor még az esszéiről nem is beszéltünk.



Az Állatfarmot most olvastam másodszorra vagy harmadszorra (az olvasás mellett az újraolvasás, az újrafelfedezés élménye is megérne talán valamikor egy posztot), ettől függetlenül most is teljesen lenyűgözött, hogy Orwell a maga idejében és a maga egyszerű, keresetlen eszközeivel milyen pontos látleletet adott Sztálin totalitárius diktatúrájáról, és arról, hogy a hatalom hogyan korrumpálja az egyént, és hogyan rohaszt el egy egész rendszert.

Napóleonról most már sohasem beszéltek egyszerűen Napóleonként. Szertartásosan mindig csak úgy emlegették, hogy ’Vezérünk, Napóleon elvtárs’, és a disznók szívesen találtak ki számára mindenféle titulusokat: ő lett Minden Állatok Atyja, az Emberiség Réme, a Juhnyáj Védelmezője, a Kiskacsák Barátja, meg még sok efféle.

Orwell az Állatfarmban technikailag tökéletesen megvalósította azt, amit A politika és az angol nyelv című esszéjében ő maga javasolt: keresetlen, egyszerű, kliséktől mentes nyelvezete legalább annyira hozzájárult a regény sikeréhez, mint az allegorikus eszközrendszer, a fokról fokra történő építkezés vagy éppen a politikai írás újjáértelmezése.

És ha már siker, akkor meg kell jegyezni azt is, hogy az Állatfarm volt az, amely végre meghozta az író számára az áttörést. Igaz, a sikert nem adták könnyen.

– Elvtársak – kezdte –, bízom benne, hogy minden állat tudatosítja magában, mekkora áldozatot hozott Napóleon elvtárs, amikor ezt a különmunkát magára vállalta. Nehogy azt képzeljétek, elvtársak, hogy a vezetés élvezet! Ellenkezőleg: nehéz és súlyos felelősség. Senki sem vallja olyan szilárdan, mint Napóleon elvtárs, hogy minden állat egyenlő. Akkor lenne igazán boldog, ha ügyeitekben rátok bízhatná a döntéseket. Néha azonban esetleg helytelenül döntenétek, elvtársak, és akkor mi lenne velünk?” (George Orwell: Állatfarm, Európa Könyvkiadó, 2011.)

Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy amikor Orwell befejezte a művet (valamikor 1944 elején), még javában tartott a háború, a briteket, az amerikaiakat és a szovjeteket akkor még egyetlen cél vezérelte. Nagy-Britanniában négy kiadó mutatott ajtót Orwellnak, egyiknek sem akaródzott ugyanis egy olyan könyvet a piacra dobni, amely – az akkor még szövetséges – Sztálin rezsimjét ilyen erőteljesen pellengérre állította.

A regény azután egészen a második világháború végéig nem is jelent meg. Később persze kiderült, hogy a figura, aki a brit tájékoztatási minisztériumból megfúrta a publikálást, szovjet ügynök volt. A Peter Smollett nevű tisztviselőt egyébként a kutatások szerint maga a híres-hírhedt Kim Philby szervezte be. Elég orwelli ez is, nem?

Az Európa Könyvkiadó a jelek szerint most új köntösben újra kiadja az író főbb műveit: külsőre az Állatfarm borítója se rossz, de az igazán nagy kedvenc az 1984 új ruhája.

                                                                                                                        10/10

Címkék: európa george orwell

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gerincrevagva.blog.hu/api/trackback/id/tr434316595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.